Jämförelse standard tavelglas och premium print

Jämförelse standard tavelglas och premium print 1024 683 Engstream – porträttfotograf i Uppsala och Stockholm

Nu när ni har fått vackra bilder på er själva kommer nästa steg. Hur ska ni använda bilderna? Att spara dem digitalt är kanon. Men det är ju bara förutsättningen för att kunna använda bilderna även i framtiden i en eller annan form. Bilder på en hårddisk är ungefär lika häftigt som en paket glass i frysen. Glass smakar gott, men för att ta del av smaken behöver den tas ur frysboxen. Bilder är till för att upplevas, och det görs bäst analogt. Oftast genom en tavla på väggen.

Det är här det blir lite tricky. Vad är bästa sättet att få bilden från digital fil till analogt fotografi på väggen? Det finns flera sätt, och de kan var för sig ha sina fördelar utifrån vad du själv har för önskan om slutresultat. Idag finns det flertalet smidiga lösningar där man kan beställa bilder på nätet genom ett tryckeri. Problemet? Dessa produkter är ofta mycket prispressade, vilket samtidigt pressar ner kvalitetskänslan. I slutändan blir den först något billigare lösningen rent av dyrare – den behöver uppdateras eller kanske till och med ersättas efter ett tag.

För att det ska bli lättare för er att se skillnaden har jag gjort en jämförelse mellan ett par prints jag beställde från nätet. Jag ramade in färgfotografierna i samma typ och form av ram. Ni kommer tydligt se vilken som är vilken. Den där det speglas och reflekteras konturer från det omgivande rummet är den enklare formen. Den där bilden är tydlig och skarp utan att förlora sitt färgdjup är av premium print.

Skillnaden i ord

I standardtavlan fick jag montera bilden bakom ett tavelglas, annars skulle ytan inte bli avtorkningsbar – och heller inte slät (dessa prints har en tendens att bubbla sig något när den exponeras av luft som tidvis håller något för hög luftfuktighet). I det andra fallet, där jag har gjort premium prints blir resultatet helt annorlunda. Innan jag sänder bilden till skrivaren optimerar jag den utifrån skrivarens egenskaper i syfte att få bästa skärpa, färgåtergivelse och känsla. Därefter låter jag skrivaren printa ut fotografiet på ett media som efterliknar ett tjockt papper – men som egentligen är gjort av bomull och behandlat med avancerad teknik för att få sin åldersbeständighet. Färgerna som används är också optimerade för lång åldersbeständighet. Kombinationen ger en förmåga att klara 100-120 år utan att tappa färg. Och givetvis är både printmedia och färgen miljövänlig. När skrivaren är klar monterar jag en uv-film på fotografiet för att ge ytterligare skydd mot omgivande atmosfär (vilket samtidigt gör tavlan avtorkningsbar). Som sista steg monterar jag hela bilden på en tjockare skiva (som är helt syrafri, för att fotografiet inte ska bli missfärgat över tid). Skivan ger stadga och gör den samtidigt lättare att montera i en ram.

Möjliga storlekar

Jag kan tillverka vackra tavlor i allt från de mindre storlekarna upp till större – där bildens kortsida är som mest 61 cm (24″). Med andra ord är det inga problem att tillverka en tavla i säg 50×70 (eller för den sakens skull, 70×50), i och med att den tavlans kortsida inte är längre än 61 cm.

Standardmått

Några vanliga standardmått är…

  • 21×30
  • 30×40
  • 40×60
  • 50×70
Oscar Engström

Min grej är att fånga ögonblick och ge er nya perspektiv genom en bild. Jag trivs med att skapa bilder man mår bra av. Gärna med ett inslag av en tidlös känsla. Bilderna jag tar ska hålla – länge! Det blir bilder som man kan ta fram om några eller många år och ändå komma ihåg känslan som var under tiden som bilderna togs. För mig är det här inte ett jobb, utan snarare en passion!

All stories by: Oscar Engström